Апгрейд кросоверів
вінтажних
акустичних систем Technics SB-MX100D
Technics SB-MX100D – крупноформатні поличні акустичні системи. Конструкція 2-смугова з фазоінвертором. В базовому заводському виконанні мають непогане звучання з прийнятним тональним балансом, що є досить рідкісним явищем серед вінтажних АС 90-х років. Дифузор НЧ-СЧ динаміка виконаний зі слюди з лаковим покриттям, купол ВЧ динаміка виготовлений також зі слюди з титановим покриттям. Комбінація досить екзотичних матеріалів в конструкції динаміків характерна для багатьох виробників АС тих часів. Чого не скажеш про елементи фільтрів, сучасним аудіофілам краще не дивитись на кросовери вінтажних АС. Елементи фільтрів в красивих обгортках – тренд виробників сучасних АС, що, на мою думку також не завжди виправдано.
Що все ж таки не так зі звучанням, чого не вистачає? Суб’єктивно не вистачає виразності в середньочастотному діапазоні, зокрема у верхньому діапазоні середніх частот. Що добре видно на замірах АЧХ:
АЧХ плавно спускається по рівню від низьких до середніх частот і потім на пару дБ підіймається від середніх до високих. Загальна нерівномірність АЧХ складає +/- 4 дБ.
Вище показані виміри АЧХ драйверів окремо НЧ-СЧ і окремо ВЧ без фільтрів. АЧХ їх також важко назвати рівномірними. НЧ динамік має нахил від низьких до середніх частот з невеликим провалом в районі 400…800 Гц і величезним піком в районі 4…6 кГц. АЧХ ВЧ драйвера має плавні спади навколо центральної частоти 4 кГц та скоріше нагадує АЧХ СЧ динаміка.
За допомогою більш ретельної настройки фільтрів я спробував подолати вищезгадані проблеми АЧХ та, відповідно характеру звучання цих АС. Формально нерівномірність АЧХ АС після апгрейду вкладається в коридор +/- 2 дБ, але невеличкий провал -2 дБ на нижній середині 400…800 Гц все ж таки залишився. З одного боку, суб’єктивно він не помітний на слух: невеликий позитивний нахил АЧХ від нижньої до верхньої середини (+1…+2 дБ) додає виразності звучанню і набагато краще сприймається ніж зворотній нахил АЧХ. З іншого боку, додаткове ускладнення фільтрів, які мінімізують незначні артефакти АЧХ не завжди виправдані. Оптимізація АЧХ та більш ювелірне її налаштування в цілому, як правило дають позитивний результат набагато більш помітний ніж усунення дрібних локальних нерівномірностей АЧХ. Так непогане початкове звучання цих АС зі штатними фільтрами, після апгрейду стало більш прозорим, нейтральним і виразним.
Нижче представлені графіки передатних ф-цій фільтрів, імпедансу та принципові і монтажні схеми нових кросоверів:
Плати нових кросоверів:
Заводські кросовери SB-MX100D та монтаж нових кросоверів:




















