Апгрейд Fine Arts model two

Апгрейд вінтажних акустичних систем німецького виробника Grundig

Конструкція

короткий опис

3-смугові підлогові акустичні системи невеликого розміру в корпусі з резонатором “трансмісійна лінія”.
Драйвери: 8-дюймовий басовий Vifa з паперовим дифузором, 4-дюймовий середньо-частотний ITT/Nokia також з паперовим дифузором та 1-дюймовий високо-частотний драйвер Audax з титановою купольною мембраною.

Звучання

Суб’єктивна оцінка та виміри характеристик

В цілому звучання складає позитивне враження. Непогано збалансоване без істотних тембральних спотворень. Трохи псують загальну картину неприродні високі частоти. Але в цілому мені сподобались ці акустичні системи по звучанню.

Подивимось що покажуть виміри характеристик цих систем:

Виміри АЧХ цілком підтверджують суб’єктивні враження звучання: баланс низьких і середніх частот непоганий. Є невелика нерівномірність на верхніх середніх частотах (змійка на АЧХ в діапазоні 1-5 кГц +/- 2дБ) але вона не сприймається на слух як суттєве забарвлення звучання. А от рівень високих частот суттєво завищений та має пік в діапазоні 12 – 14 кГц, що є причиною неприроднього звучання високих частот.
Фабричні кросовери мають фільтри 1-го порядку для басових та середньо-частотних динаміків та фільтр 2-го порядку для високочастотного динаміка. Це можна прослідкувати на графіку передатних функцій фільтрів.

Виконання плат кросоверів відверто кажучи не дуже акуратне:

На які ще конструктивні недоліки я звернув увагу.
Трансмісійна лінія виглядає скоріше маркетинговим ходом ніж реальною перевагою. По суті це фазоінвертор великої площі і відповідно збільшеної ефективності. Але вхід порту всередині корпусу туго забитий звукопоглинальним матеріалом, який знижує його ефективність практично до нуля! І нічого дивного, навпаки – це вірне рішення створеної проблеми, тобто недоречного використання такого типу резонатора враховуючи ТС-параметри басового динаміка.

Апгрейд кросоверів

Настройка фільтрів, виготовлення нових плат кросоверів

В нових кросоверах я застосував дещо інший принцип побудови схем фільтрів ніж це зробили інженери Grundig. Коротко поясню чим я керувався розробляючи кросовери для цих систем.

Почнемо з низькочастотного динаміка та корпусу.
Корпус не високий, всього 860мм, низькочастотний динамік розташований недалеко від підлоги. У фабричному варіанті настройки фільтрів він випромінює широкий діапазон середніх частот. Суб’єктивно це створює ефект того що звучання спрямоване на слухача знизу, десь з підлоги. Це не природньо. Звісно, можна поставити АС на підставки і підняти їх на см 20-30 над підлогою, але ж АС проектувались саме як підлогові, до того ж вони мають похилу передню панель що компенсує їх невелику висоту.
Щоб прибрати ефект “звучання з підлоги” я віддав максимально можливу широку смугу середньо-частотному динаміку. Він підхоплює роботу басового динаміка вже з частоти 500 Гц. У фабричних кросоверах розділ між цими драйверами організований на частоті близько 1600 Гц, що на півтори октави вище.
Також я застосував фільтри 2-го порядку для забезпечення достатньої фільтрації середніх частот з басового динаміка та більшого ослаблення низьких частот із середньо-частотного динаміка.
На графіках передатних ф-цій фільтрів фабричних кросоверів добре видно недостатню фільтрацію низьких частот: великий пік на резонансній частоті (160 Гц) середньо-частотного драйвера. Це може призводити до його перевантаження та збільшення нелінійних спотворень.
У фільтрі середніх частот елементи L4-R1 разом із конденсатором С3 утворюють еліптичний фільтр, який коригує АЧХ середньо-частотного драйвера в діапазоні 3-5 кГц.
На принциповій схемі кросовера також можна побачити режекторний ланцюжок у фільтрі високочастотного динаміка. Це не обов’язковий, але бажаний елемент в даному випадку. Без нього звучання трішки забарвлюється металевим холодним відтінком на високих частотах. Режекторний ланцюжок прибирає пік в діапазоні 12-14 кГц. На графіках АЧХ поза віссю є також графік АЧХ з відключеним режекторним ланцюжком. Фабричні кросовери навпаки ж підкреслювали цей пік високочастотного драйвера і на фоні загального домінування високих частот він виглядав ще більшим (див. АЧХ з оригінальними фільтрами)

Додатково до апгрейду кросоверів я б рекомендував трішки зменшити кількість звукопоглинального матеріалу на вході порту резонатора щоб повернути йому приблизно +2 дБ. Це дасть змогу трохи розширити діапазон низьких частот, але без шкоди для загальної АЧХ. Повністю відкривати порт не слід, це призведе до сильного домінування басу.

На завершення

На мій погляд ці акустичні системи мають непоганий потенціал для гарного звучання: гарні драйвери, добре зроблений корпус. В цілому непогане звучання в базовому варіанті з фабричними кросоверами. Але я вважаю що виробник все ж таки приділив не достатньо уваги розробці кросоверів. Із добре налаштованими кросоверами ці АС можуть звучати набагато цікавіше.

Тож якщо ви є власником Fine Arts model two і бажаєте отримати краще звучання від цих АС, ви можете зробити нові кросовери за моїми схемами. Але чітко дотримуйтесь принципової схеми та номіналів деталей.
Або ви можете замовити готові плати кросоверів і встановити їх в акустичні системи замість фабричних кросоверів. Лише потрібно правильно їх підключити, зверніть увагу на полярність підключення драйверів.
Вартість виготовлення нових кросоверів для апгрейду однієї пари Fine Arts model two складає 250 євро.


Comments are closed.