Апгрейд Canton Ergo 120 DC

Нова версія кросоверів для цих акустичних систем


Прослуховування. Що не так зі звучанням?

Суб’єктивно: домінування басу та високих частот. Середньочастотний діапазон – провалений.
Типовий приклад “сідлоподібної” чи “U-подібної” амплітудно-частотної характеристики.
Докладніше про “U-АЧХ” ви можете дізнатись за посиланням: НАЛАШТУВАННЯ АКУСТИЧНИХ СИСТЕМ


Виміри характеристик

АЧХ з оригінальними кросоверами

Виміри цілком підтверджують суб’єктивні відчуття.
На графіку АЧХ ми можемо спостерігати горб на 100 Гц що викликає відчуття гулу, занижений середній діапазон від 200 Гц до 3 кГц на -6 дБ і плавний підйом високих частот починаючи з 3 до 10 кГц з нахилом 4 дБ/окт. Рівномірність АЧХ в діапазоні 30 Гц – 20 кГц складає 8 дБ (+/- 4)
До речі середньо-частотний діапазон непогано збалансований – рівномірність його складає +/-1.5 дБ в діапазоні 200 Гц – 3 кГц. Але, на жаль цей позитивний факт не можливо почути завдяки маскуванню його піднятими краями частотної характеристики.
Я не робив вимірів передатних функцій оригінальних фільтрів та імпедансу, не бачу в цьому сенсу оскільки цілком очевидно що винуватцем “U-подібної” АЧХ є настройка оригінальних кросоверів.


Нова версія кросоверів

Відразу наведу фінальну АЧХ цих систем з новою версією кросоверів для порівняння:

АЧХ з новою версією кросоверів

В цій версії кросоверів я настроїв АЧХ наближену до рівномірності +/- 2 дБ в тому ж діапазоні. Тут важливо зазначити один нюанс: рівномірність частотної характеристики забезпечена на вісі середньочастотного драйвера, він знаходиться приблизно на висоті голови сидячого слухача. Тому в схемі фільтра (яка наведена нижче) твітер HF T та верхній середньочастотний драйвер MF M38 включені синфазно не зважаючи на фільтри 3-го порядку з обох боків. Якщо змінити полярність твітера, тобто включити його в протифазі до драйвера MF M38, рівна АЧХ буде по вісі твітера.

Монтажна та принципова схеми нових кросоверів

Фільтр басових драйверів.
2-го порядку, в ньому використана штатна котушка індуктивності L2 4.7 мГн (величезна, обмотка товстим дротом на розімкненому осерді з трансформаторної сталі), котушка винесена з окремими кріпленнями всередині корпусу. Чудово підходить без змін, тому я її залишив працювати і в новій версії фільтрів.
Щодо подільника з двох потужних 20 Вт резисторів який присутній в схемі низькочастотного фільтра. Мені довелось його ввести в схему оскільки чутливість двох 10-дюймових басовиків LF W260 перевищує чутливість середньочастотного драйвера MF M260. Величина ослаблення сигналу подільника складає -3дБ. Спадає на думку що один басовий динамік в цій конструкції явно зайвий.

Середньочастотний драйвер MF M160. Чутливість його диктує рівень сигналу для сусідніх драйверів. Фільтр для нього 2-го порядку з обох боків без обмежуючих сигнал резисторів.

Фільтри для драйверів MF M38 та HF T 2-го та 3-го порядків з обмежуючими резисторами на виході фільтрів перед драйверами.

Полярність включення драйверів MF M160, MF M38, HF T – синфазно між собою та в протифазі до басових драйверів LF W260.

Інші заміри характеристик акустичних систем з новою версією кросоверів:

Нахили АЧХ окремих графіків передатних функцій фільтрів сформовані “дзеркально” до АЧХ відповідних драйверів до яких вони підключені. Що власне і забезпечує рівномірну сумарну АЧХ всієї системи.
Імпеданс. Середній опір складає 4 Ом з мінімумами 2.8 – 3 Ом на частотах 120, 450, 1700, 4800 Гц.


Конструкція кросоверів

Складається з двох плат: низькочастотний фільтр та середньо-високочастотні фільтри. Компоновка аналогічна оригінальним платам фільтрів, отвори кріплень знаходяться в тих самих місцях, тому нові плати фільтрів встановлюються на штатні місця без модифікацій кріплень всередині корпусу акустичних систем. Доступ до плат кросоверів здійснюється через отвори низькочастотних динаміків:


Інші конструктивні елементи

В якості звукопоглинального матеріалу всередині корпусу застосована скловата, тому потрібно бути обережним проводячи демонтаж/монтаж кросоверів. Матеріал повинен покривати всі внутрішні стінки корпусу в один шар товщиною приблизно 3 см, після монтажу плат кросоверів слід також покрити задню стінку листом звукопоглинального матеріалу.
Фазоінвертор. Порт настроєний на частоту 25 Гц. Але завдяки дуже малій площі перетину порту порівняно із сумарною площею дифузорів низькочастотних динаміків він практично не працює. Мабуть фазоінвертору розробник відвів більше декоративну роль ніж функціональну.
Драйвери та їх компоновка. Розбираючи конструкцію і характеристики драйверів які застосовані в цих акустичних системах я дійшов висновку що пару драйверів з цього набору можна було б виключити зі складу не нашкодивши якості звучання і значно спростивши конструкцію. Один з вуферів LF W260 і один середньочастотний динамік MF M38. Пара вуферів, як я вже згадував погано співвідносяться по чутливості із іншими драйверами. Середньочастотний MF M38 фактично вклинюється між MF M160 та HF T, характеристики яких цілком дозволяють стикуватись між собою без MF M38. Схоже як в моделі Ergo DC 91, тільки з одним вуфером. Але враховуючи “U-подібну” частотну характеристику закладену розробником, драйвери можна поєднувати в будь яких комбінаціях. Драйвери, до речі дуже непоганої якості і з гарними характеристиками.
Дивлячись на модельний ряд лінійки Ergo 90 х років минулого століття спадає на думку що розробники керувались приблизно наступною ідеєю: створити маленькі спікери з двома динаміками (DC 22, DC 32), трохи більші з трьома (DC 71), великі з чотирма (DC 91) і зовсім величезну флагманську модель лінійки з п’ятьма динаміками Ergo DC 120. На превеликий жаль продумані інженерні рішення і якісна настройка звучання у гонитві за створенням широкого асортименту як правило відходять на другий план.


Звучання

Я завжди намагаюсь настроїти за допомогою фільтрів звучання максимально нейтральне, прозоре без забарвлень, адже різні забарвлення та перекоси тембрального балансу спотворюють звучання, роблять його одноманітним, не цікавим.
Отже пропоную власникам CANTON Ergo DC 120 апгрейд кросоверів за моїми схемами, який дійсно покращить якість звучання і дозволить насолоджуватись звучанням в повній мірі.
Ви можете зробити його власноруч якщо у вас є навички та необхідні інструменти, зокрема вимірювальні прилади для точного контролю номіналів деталей. Або звернутись до мене (контакти за цим посиланням) і замовити виготовлення комплектів кросоверів. Вам залишиться правильно встановити готові плати в свої акустичні системи.

Comments are closed.