Апгрейд Tannoy Platinum F6

Апгрейд акустичних систем всесвітньо відомого британського бренду TANNOY

2.5 – смугова конструкція з парою 6.5-дюймових мідбасових драйверів та твітером з невеличким рупором. Акустичне оформлення – фазоінвертор. По композиції лицьової панелі ВЧ динамік знаходиться між двома мідбасовими динаміками. Візуально це нагадує схему D`apolito, але насправді це не так, оскільки середні частоти випромінює лише верхній драйвер.

Звучання та виміри

По суб’єктивним відчуттям тональний баланс має акценти на низьких і високих частотах. Виміри частотної характеристики також показують “U-подібну АЧХ”. Підвищення країв частотного діапазону відносно середнього рівня складає в середньому +4 дБ на низьких частотах і +2 дБ на високих. Середньочастотний діапазон має нахил від нижньої до верхньої середини -1 -2 дБ. Загальна рівномірність частотного діапазону +/- 4 дБ.

Ви можете подумати що всі акустичні системи я характеризую з проваленими середніми частотами та “U-подібною АЧХ”, або ж із моїми вимірами щось не так 🙂 Насправді з моїми вимірами все добре, не хвилюйтесь і на щастя не всі акустичні системи настроєні таким чином. Всі мають різну АЧХ. Але насправді в більшості АС можна прослідкувати знижений рівень середньочастотного діапазону на тлі завищених низьких та високих частот. Докладніше про подібний характер настройки АЧХ ви можете почитати за цим посиланням: НАЛАШТУВАННЯ АС

На передатних функціях фільтрів можна прослідкувати характерні підйоми країв частотного діапазону які співпадають із акустичними вимірами АЧХ. Тобто можна зробити цілком логічний висновок що АЧХ сформована саме настройкою фільтрів.
Також можна побачити дивну поведінку характеристик фільтрів басових динаміків на самих низьких частотах до 100 Гц. Вона чимось нагадує криву імпедансу, чи не так? Мене також це трохи збентежило. Але коли я детально дослідив принципову схему кросовера, я побачив що у фільтрі мідбасових драйверів присутній паралельний RC ланцюг з електролітичного конденсатора 1500 мкФ і резистора 10 Ом включений послідовно драйверам. Цей ланцюг можна побачити на платах кросоверів (великі сині конденсатори і резистори 10 Вт поруч із ними):

RC ланцюг утворює фільтр високих частот і в діапазоні до 100 Гц його опір досить великий. Наприклад на частоті настройки порту фазоінвертора 35 Гц опір RC ланцюга складає 5 Ом! Тому на графіку передатних функцій фільтрів ми бачимо щось подібне до кривої імпедпнсу. Але навіщо це зроблено? Моя версія: зменшення звукового тиску порту фазоінвертора, тому що із вимкненим RC ланцюгом звуковий тиск на частоті настройки порту справді занадто високий. Гадаю що присутність RC ланцюга у фільтрі це виправлення помилки розрахунку фазоінвертора. Не дуже добре рішення як на мій погляд.

Дві з половиною смуги

Якщо розглянути схему фільтра, вона доволі складна.
Пара мідбасових драйверів працює в 2.5-смуговій конфігурації: обидва вони випромінюють низькі частоти і один середні. Тобто працюючи в такій схемі здійснюється компенсація нестачі низьких частот одного драйвера іншим і таким чином розширюється діапазон в бік низьких частот. Але що робити коли характеристики драйверів не мають нестачі низьких частот, тобто мають рівномірну АЧХ від НЧ до СЧ? Логічно що таку “нестачу” доведеться штучно створити в схемі фільтрів. Тобто на графіках частотних характеристик фільтрів можна побачити як із нижнього НЧ драйвера фільтруються середні частоти вище 150 Гц, із верхнього частина низьких частот нижче 200 Гц, а потім з обох драйверів додатково зрізаються низькі частоти нижче 100 Гц, що необхідно для балансування загальної АЧХ. Але це змушує створювати складну і не виправдану, як на мою думку схему фільтрів.

Який варіант створення 2.5-смугових систем є більш оптимальним і має менше проблем із настройкою звучання? На моє переконання це відповідний підбір мідбасових драйверів які мають не пласку АЧХ, а з невеличким позитивним нахилом від низьких до середніх частот. Не хвилюйтесь, це не проблема – більшість 5, 6.5 і навіть 8-дюймових драйверів мають такий нахил.
Щоб це краще продемонструвати, я зробив 2 схематичних малюнки які ілюструють поведінку АЧХ 2.5-смугових систем із різними видами драйверів:

Малюнок 1 ілюструє поведінку АЧХ 2.5-смугової АС із застосуванням драйверів з умовно пласкою АЧХ. В парі мідбасові драйвери створюють підйом АЧХ на низьких частотах відносно середніх. Потрібна компенсація цього підйому в схемі кросовера. Саме так зроблено в TANNOY Platinum F6.
Малюнок 2 – поведінка АЧХ 2.5-смугової АС із застосуванням мідбасових драйверів із похилою АЧХ. Працюючи в парі драйвери створюють пласку АЧХ завдяки власним характеристикам АЧХ, без додаткових схем компенсації в кросовері. Наприклад, створюючи RS-II, Center-G, що мають також 2.5-смугову конфігурацію, я використав нахил АЧХ мідбасових драйверів Seas H1456, що дозволило значно спростити схеми кросоверів цих АС.

Апгрейд

Моя версія кросоверів для цих АС не менш складна ніж фабрична, оскільки також враховує всі перелічені особливості конструкції і характеристик драйверів. Але я сконцентрував увагу насамперед не на ефектність звучання, таких як глибокий бас або детальність високих частот, а на загальній рівномірності тонального балансу.
Ось як виглядають виміри після апгрейду для порівняння:

Відмінності настройки моєї версії кросоверів від фабричних:
Сигнал до мідбасових драйверів не проходить через RC ланцюг який слугує зниженню звукового тиску порту фазоінвертора. Я застосував панель акустичного опору, про яку згадаю нижче.
Замість зниження рівня сигналу на верхньому НЧ динаміку, застосоване зниження рівня на нижньому. Завдяки чому збалансована АЧХ низьких і середніх частот.
Фільтр верхнього драйвера має більшу корекцію АЧХ в діапазоні 500 Гц – 2 кГц, усуває провал на 1-2 кГц. Що додає більшої виразності звучанню.
Фільтр ВЧ динаміка також має корекцію АЧХ і зменшує нерівномірність на високих частотах.

Загальна рівномірність АЧХ вкладається в коридор +/- 2 дБ. Мінімуми імпедансу складають 5 Ом.

Плати кросоверів монтуються на ті самі кріплення що і фабричні кросовери та підключаються за допомогою штатних роз’ємів. Також я рекомендую встановити панель акустичного опору всередині корпусу між драйверами та портом фазоінверотора. Таку панель можна зробити з листового синтепону товщиною 1.5-2 см і закріпити її на поперечні ребра жорсткості які є всередині корпусу.

Ви можете самостійно виготовити кросовери по схемам наведеним вище.
Або можете замовити виготовлення кросоверів і вам потрібно буде встановити їх і підключити замість фабричних кросоверів у ваші TANNOY Platinum F6.


А також слідкуйте за новинами на нашій сторінці у Facebook:

Comments are closed.